Behandelingen van een degeneratieve spondylolisthesis bij 40- tot 65-jarigen

Oefentherapie

De behandeling van degeneratieve spondylolisthesis is afhankelijk van de ernst van de klachten. Voor de rugklachten is met name oefentherapie ter versterking van de lage rugspieren een goede optie. Hierdoor wordt het eigen spiercorset sterker en ondersteunt dit de zwakker geworden banden en gewrichten.

Brace of corset

Indien mensen door leeftijd, algehele conditie en/of bijkomende ziekte niet in staat zijn om te trainen kan een uitwendige brace of corset worden aangemeten om deze steun van buitenaf aan te bieden.

Pijnstilling

Het gebruik van ontstekingsremmende pijnstillers (NSAIDs zoals diclofenac/ibuprofen of naproxen) kan effectief zijn als pijnstiller maar kent bij langdurig gebruik mogelijke bijwerkingen met name op de maag.

Operatieve behandeling

Als vooral de beenklachten op de voorgrond komen te staan zal er een indicatie zijn om meer ruimte te maken in het wervelkanaal doormiddel van een operatie. Dit kan dan een ingreep zijn waarbij een beperkte hoeveelheid ruimte moet worden gemaakt (een decompressie operatie of laminectomie).

Wanneer de afschuiving en ook de vernauwing van het wervelkanaal toeneemt en er een meer uitgesproken vernauwing is ontstaan dan moeten vaak de facetgewrichten ook verwijderd worden en worden de wervels vastgezet met een zogenaamde spondylodese operatie. Klik op onderstaande knop om meer te lezen over een spondylodese operatie.

Lees meer over spondylodese