Herstel na de operatie

Pijnstilling

Operaties aan de wervelkolom zijn doorgaans fors pijnlijk. De anaesthesist zal u tijdens de operatie flinke pijnstilling geven waardoor het wakker worden op de uitslaapkamer zo min mogelijk wordt overschaduwd door heftige rugpijn. Ook tijdens de operatie zal de chirurg uw rug injecteren lokaal met extra verdovingsmiddelen om de pijn te beperken. U dient 6 uur op uw rug te liggen om de kans op nabloedingen uit de spieren zoveel mogelijk te beperken. De opnameduur in het ziekenhuis ligt tussen de 3-4 dagen inclusief de dag van operatie.

Hoe groter de ingreep (meerdere niveaus) hoe pijnlijker het voor u kan zijn en hoe groter de kans dat de opname een dag langer duurt.

De eerste 6 weken

U gaat daarna met eigen vervoer zelf naar huis. Deze rit zal pijnlijk zijn en kan het beste in meerdere kortere stukje worden opgedeeld. De eerste 6 weken na operatie is vooral het zitten pijnlijk. Dit komt omdat de wervelkolom in stand is veranderd en omdat de spieren van de rug zijn geopend. Bij operaties via de voorzijde van de wervelkolom (ALIF) is dit relatief minder moeizaam omdat de rugspieren dan gespaard zijn. Lopen is goed en mag naar kunnen worden gedaan. Regelmatig overdag plat liggen is nodig om uw rug rust te gunnen. Tillen en bukken dient u te vermijden.

Na 6 weken

Na 6 weken vindt de eerste controle plaatst. Dan checken we met een rontgenfoto of de implantaten (schroeven, cages) nog steeds goed gefixeerd zitten. U mag daarna weer stukjes autorijden. Fietsen bewaren we tot na het volgende bezoek (vanaf week 10-12). De 6 weken daarna gaat alles net iets beter en makkelijker maar is nog steeds het advies om regelmatig overdag ook even te liggen.

Vanaf 10 weken

Fysiotherapie wordt pas opgestart vanaf week 10 en niet eerder. Dit is uit de literatuur gebleken de beste periode om dan pas te beginnen en uw rug niet te vroeg te overbelasten. In maand 3-6 gaat u met grotere stappen vooruit. Totaal zien we tot een jaar mensen verbeteren. Terugkeren naar werk zien we doorgaand rond maand 3-4 weer gebeuren.

Last van zenuwpijn?

Het kan zijn dat u door de operatie veel last van uw zenuw(en) heeft gekregen. Dit kan zijn omdat de zenuw al geïrriteerd was of omdat deze tijdens het inbrengen van de cage (de zenuw wordt dan opzij gehouden) toch geïrriteerd is geraakt. Reacties hiervan zien we (als deze optreden) vanaf dag 2-3 na de operatie ontstaan. Dit past bij het moment dat er een ontstekingsreactie optreedt (inflammatie). De zenuwpijn kan zo heftig zijn dat extra pijnstilling voor deze pijn noodzakelijk is.